En ny generasjon gatekunst

Det startet som det ofte gjør når det gjelder ungdom og subkultur: med en skjebnesvanger natt. En gjeng ungdommer skulle møtes å male graffiti i Bærum og som ved et kosmisk slag av tilfeldighet, møtte bare tre stykker opp og ingen av deres fellesbekjente. Ved første øyekast likte de hverandre ikke. Men i løpet av kvelden med det som ble deres første graffiti-opplevelse, så klaffet det. 

Tekst: Elisteinar Tenga

Foto: Henrik Sporsheim



 

Etterhvert startet de alle på formgivning på videregående, lærte litt sammen og droppet ut sammen. De var for unge for grafittimiljøet i Bærum og de eldre holdt uansett på i Oslo. Men trioen holdt sammen, tagget ned nærområdet i bravur og etter fem år med ymse vegger møtte de flere i miljøet og i 2016 stiftet de sitt navn: DUER.


Hvem består trioen DUER av? Det er Magnus Helgesen, Magnus Aasvestad og Christian Zervos. Med bakgrunner fra Hellas, Sør-Korea så vel som fedrelandet, er den sør-koreanske popkulturen og antikkens Hellas viktige kilder til inspirasjonen i DUER sitt uttrykk. Uttrykk som ikke har gått upåaktet hen siden de har fått prosjekter hos Rev Ocean, Bomuldsfabrikkem, Fineart og Our Ocean. 

 Les også Bakenfor tankene om rett eller galt med SinnSykShit

Ikke bare kunstverdenen ser deres verdi når artister som Astrid S, The Chainsmokers, 6ix9ine og Sway Lee alle har samarbeidet med gjengen. Deres multikulturelle virke ser man ruslende rundt i Oslo eller Akershus, på større og mindre format på veggene. Egenarten kommer gjennom et visuelt, ekspressivt språk som gjør deres arbeid gjenkjennelig på betongvegger, lerret, installasjoner eller bakpå en ryggsekk.

 
 

Men store overflater forblir deres favoritter: digre vegger av betong. Veggene gir inspirasjon til verket, ikke andre veien rundt. Derfor gir andre byer og land sin arkitektur nytt giv og mange muligheter så vel som utfordringer. Småtegninger er gøy men stor eksponering for sterke verk med mye attitude er deres modus operandi. 

Etter området er valgt lager de en felles skisse, som opererer som en flyktig mal. Direkte maling er slik fargen påføres men deres elsk for detaljer gjør at andre teknikker brått får prioritet.



Møt også Norge steeze-maker Atle Østrem



Deres elsk og innflytelse for musikk, biler, foto og mote er både interesser de selv er aktører i og som de henter inspirasjon fra. Denne store kapasiteten for inntrykk og grafitti-estetikk lager en salig blanding av arbeider når DUER nå i September inntar Bærum kulturhus, et bygg tegnet av Snøhetta. Her får de boltre seg fritt på byggets vegger og i scene rommet. De får frie tøyler og sprayboksene skal tolke de grå utendørsveggene på nytt, revolusjonere foajéscenen og gi kulturhusets indre en ny giv.  

For verkene gir liv og trekker tråder gjennom de mange overnevnte temaene. Det søkes ikke politisk konflikt men gatekunsten og spesielt graffitien er en demokratisk kunstform som ofte er politisk ladet. 


DUER trekker i motsatt retning og også inn mot samtiden: uten å skape rift mellom samfunnets motpoler, men heller skape visuell energi i samspillets navn.

 
 

Denne artikkelen er skrevet i forbindelse med prosjektet “Visit Street Art“, et ambisiøst prosjekt hvor SplitCity Magazine i samarbeid med Kulturrådet og VisitOslo kartlegger noen av høydepunktene i Oslos gatekunst bilde ved hjelp av QR-koder og digital markedsføring.

Utforsk vårt interaktive gatekunst kart med tilgang til informasjon om veggmaleriene i ditt nærområde og kunstnerne bak – ta på gode sko og gjør deg klar til et galleribesøk utenom det vanlige!

 

 

Trenger din vegg urban kunst?

Send oss en e-mail, så setter vi deg kontakt med kunstnerene du leter etter.

 
Forrige
Forrige

Opplev Grünerløkkas gatekunst

Neste
Neste

Graffiti-duo dekorerer regjeringskvartalet