Notert: Street art; sterilisert, parfymert og kremert?
Denne helgen kunne vi lese på NRK.no om streetart kunstneren A213 fra Bergen, tilsynelatende er alt ved det vante være seg streetart i Bergen, bortsett fra at A213 er en politimann.
Er gatekunsten blitt helt sterilisert? Gitt A213's yrke og sjangeren han arbeider i som kunstner - hvordan skal man forholde seg til denne kunsten? For hva skal man mene nå som statens håndlangere også har blitt streetart artister med navn og strek sterkt inspirert av andre i miljøet? Er det på tide å spørre seg om street arten har mistet sin subversivitet?
Og har gatekunsten kanskje aldri vært rebelsk fra begynnelsen av, men heller bare vært en underholdning for borgerskapet, og at det sånn sett bare var et spørsmål om tid før også politiet kastet seg på ballen?
Les også: Tagging og Terror
Allerede har seriøse norske street art artister som Dolk og Dot Dot Dot begge beveget seg fra sjablonguttrykket på vegg og over i abstrakte motiver, og såkalt "toy style" graffiti blomstrer nå som aldri før. Spørs om Bergens politiet hadde latt den slags gå igjennom nå som de også har tatt på seg kurator rollen, slik det kommer frem i NRK intervjuet med A213;
"For noen år siden fikk han som politimann i nærkontakt med en av byens mest kjente gatekunstnere under en utrykning. «Tagging», sa innringeren. Patruljen så fort at det som skjedde var på et helt annet nivå. Kunstverket står der fortsatt, og det ble aldri levert inn noen anmeldelse.."
Mon tro er tagging nå det siste rebelske uttrykket gatekunstnere har igjen helt for seg selv?
Les også: UpNorth; Mer enn bare gatekunst