Ofte når man snakker om graffiti-crews er det bare en liten gruppe spesielt interesserte personer som holder følge. Et crew er en gruppe graffitiartister som jobber sammen om å male gruppens navn. Men de fleste utenfor miljøet har liten eller ingen kjennskap til de utallige signaturene, annet en den opplagte visuelle fremtoningen som er umulig å ikke legge merke til på byens flater. Signaturene kan ofte også oppleves som uleselige.

For den jevne borger er interessen for utenlandske graffiti-crews av naturlige årsaker enda mer fraværende. Ja, det er ikke til å komme unna at graffiti, tagging og bombing som det kalles innad blant malerne, er for de spesielt interesserte. Men det finnes et graffiti crew som har klart å gjøre seg bemerket i byer over hele verden, også langt utover sin sjanger. Du vet det kanskje ikke, men du har garantert sett det. Piecer, throw ups, tags, klistremerker og til og med som grafiske arbeider i gallerier. Crewet kaller seg 1UP.

Men dette fantastisk enkle navnet, nesten alltid tydelig kommunisert i blokkbokstaver, har ingen ting med et ekstra liv i Super Mario å gjøre. Det er graffiti: ekte, rå, beinhard graffiti, som i år har blitt invitert til male på gatekunstfestivalen Nuart i Stavanger. Ikke bare er Nuart en av de ledende gatekunstfestivalene i verden, som i år er inne i sitt nittende år, og som relativt nylig også har ekspandert til Aberdeen i Skottland. Det faktum at 1UP i år er invitert til å male Sola Flyplass i Stavanger i regi av Nuart viser en interessant utvikling i den generelle oppfatningen av det som tradisjonelt sett har blitt sett på som grovt skadeverk.

One United Power

Gruppen 1UP kan minne mer om en global merkevare enn et graffiti-crew. De har helt siden oppstarten i Kreuzberg i Berlin i 2003, reist verden rundt og malt graffiti i utallige byer. På de merkeligste og mest fantastiske stedene har de malt navnet sitt – stort. Med spraybokser og malingsruller. Ofte på steder som syntes godt. Alt fra T-baner, hustak og vegger, så høyt opp at kun de innvidde kan forstå fremgangsmåtene.

For å virkelig manifestere sin tilstedeværelse som konger av graffiti, så har de helt fra starten av vært flinke til å bruke internett og sosiale medier aktivt og profesjonelt for å spre sitt kunstneriske budskap. De har skapt godt innhold spesialtilpasset målgruppen. I tillegg har de pøst ut publikasjoner, kunsttrykk og filmer som minner mer om reisedagbøker. På den måten har de løst koden mange strever med: hvordan bygge en stor følgerskare på sosiale medier.

Les også: Graffiti-legenden GOAL

I 2011 ga de ut filmen “One United Power“, en film som dokumenterer gruppens kreative arbeid på reise rundt i verden. I filmen får vi se live action-opptak fra blant annet Paris, Istanbul og Thailand.

I 2014 ga de ut boken “I am 1UP“. Og året etter ble den andre utgaven av den illustrerte boka utgitt av Publikat-Verlag.

I 2018 turnerte 1UP med turneringsutstillingen «1 Week With 1 UP” over alt i verden. I byer som Berlin, Paris, Tokyo, New York og Milan ble bilder vist i samarbeid med den berømte gatekunstfotografen Martha Cooper.

I flere år har graffitientusiaster over hele verden kunnet se 1UP i aksjon på internett, for så å oppdage de samme piecene i gatene i sin egen by og i galleriene. De er, i sin egen nisje, tvers gjennom profesjonelle, både på markedsføring og produkt.

Og kalle dette crewet All City Kings (en hedersbetegnelse brukt om graffitiartister/crews som har piecer over hele byen. Red. anm.) er en underdrivelse. 1UP crew er World Wide Kings!

Banksy og bombing

Ulovlig maling har helt siden starten vært en essensiell del av hele den urbane kunstsjangeren. Det faktum at det var ulovlig har i tur vært med på å forme stiler og utrykk. Så kalt “bombing” er en betegnelse som beskriver at man maler navnet sitt så mange steder som mulig på relativt kort tid.

Tradisjonelt sett er bombingen blant de mest mislikte sidene ved graffiti-kulturen, fordi bombingen gjerne består av raske tags og throw-ups, i motsetning til de intrikate fargerike graffiti-piecene man ofte ser på lovligvegger og på festivaler.

Til tross for 1UP sine tallrike ulovlige oppførte arbeider og bombing på infrastruktur verden over, er de på vei opp og frem i kunstverden. De blir i dag vist på gallerier, invitert til festivaler og samlet på av kunstsamlere. For selv om graffitigruppen 1UP representerer den hardeste delen av graffitimiljøet, så er de kanskje, bevisst eller ikke, på vei til å gjøre det samme for graffitien som det Banksy gjorde med gatekunsten – de gjør den tilgjengelig og stueren.

Gjemmer seg i dagslys

Det er hittil ukjent hvor mange personer som er involvert i 1UP gruppen. Siden sin oppstart i 2003 har de klart og holde seg skjult fra politi og myndigheter. I august 2017 regnet berlinsk politi over 300 straffesaker mot 1UP gruppen (men det reelle tallet kunne nok vært mye høyere). Likevel har de ikke klart å arrester noen medlemmer. En av årsakene kan være at navnet fungerer nesten som en franchise-ordning, med utskiftning blant medlemmene og med en godt bevoktet indre kjerne.

Graffitiartister fra flere land har etterhvert malt 1UP, og gruppen er eksperter på å skjule spor; de bruker masker og hansker, planlegger nøye og manipulerer videoovervåking på forhånd. Denne nærmest militære presisjonen tillater at gruppen kan male hele togvogner på mindre en to minutter. Og gjerne midt på dagen, foran forbløffende passasjerer, for så å komme seg unna før politiet i det hele tatt har blitt varslet.

Deres kunstnerskap er, i all sin enkelhet, mildt sagt imponerende. Og 1UP sitt virke og prestasjoner er fascinerende langt ut over graffiti alene. Til og med de som ikke liker graffiti i utganspunktet, kan finne denne gruppen interessant.

Allikevel vil mange nok mene at dette er en gjeng hensynsløse vandaler. Og ingen med sin rette forstand i behold kan vel egentlig motsi det faktum at majoriteten av 1UP sine arbeider er ulovlig oppført. I boken “King Kool City Berlin” kommenterte gruppen kort på valget av plasser de malte på:

The urban space belongs to everyone and must be painted. Graffiti is not destruction

Når kunsten deres er å se i alle storbyer i verden og på utallige små steder, blir det å utforske byen plutselig en kunstnerisk tilført handling, skriver Urban Nation. Noe som i tur gjør 1UP sin kunst til en ren urban opplevelse.

Hvis man setter den bastante debatten om ulovlig versus lovlig graffiti til side, så kan man se at gruppens arbeid har et bredere og bevist utilsiktet politisk budskap bemerker Urban Nation: Spørsmålet om hvem som eier byen.

Les også: FY Taggere!