Gatekunst-interesserte i Oslo kan på nytt glede seg over arbeider fra tre av Skandinavias ledende stensilkunstnere. Oslo-baserte Hama Woods og Martin Whatson fikk nemlig selskap av finske Jussi TwoSeven, og sammen har de tre anerkjente kunstnerne bidratt til at Oslo har blitt en enda mer attraktiv destinasjon for gatekunst etter at Nuart i sommer søkte etter vegger i Oslo.

Arbeidene er å finne langs Akerselva i Oslo, og de har blitt oppført som en del av et pågående offentlig kunstprosjekt med Kulturetaten og den internasjonalt anerkjente Nuart Festival med base i Stavanger.

I løpet av sitt besøk rakk Jussi TwoSeven å skape et veggmaleri i stor skala ved å bruke intrikate lag med stensiler på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Verket, kalt ”The Grey Wolf”, markerer 100 års jubileet for Finlands uavhengighet og trekker oppmerksomhet mot den pågående debatten om ulver utgjør en trussel for mennesker – en debatt som påvirker deres fremtidige levekår. I tillegg skapte Jussi en serie med kunstverk på elektrisitetsbokser i og rundt Kuba-parken. Plasseringen av disse er ment å oppmuntre Osloboere og besøkende til oppdagelse og eventyrlyst, i motsetning til den tradisjonelle ”kunstløypa” hvor offentlige kunstverk ofte blir plassert på et kart.

Les også: Art for All dekorerer Sandefjord

Ved Markus Thranes gate 5 har Martin Whatson hentet inspirasjon fra Norges rike tradisjon for maritime kunstverk. Whatsons signaturstil er kombinasjonen av de to subkulturelle kunstformene graffiti og stensilkunst, og dette har han nå brukt til å skape motivet av en seilbåt rett ved Akerselvas bredd.

”Jeg deltok for første gang på Nuart Festival i Stavanger i 2013 og det var en glede å jobbe sammen med mange av de kunstnerne jeg ser opp til og respekterer. Siden jeg er fra Oslo, så er det ekstra gledelig å bidra til Nuart sitt nye prosjekt langs Akerselva, og jeg ser frem til å følge utviklingen over de neste månedene og årene. Fra mitt ståsted har det vært vanskelig å få tilgang på gode vegger i Oslo, men takket være Nuart sitt gode rykte i Stavanger og rundt omkring i verden, har Oslo Kommune og gårdeiere gitt dem tilliten til å produsere kunstverk på prominente plasser som dette”, sier Martin Whatson.

 

I nærheten av Whatsons verk (Holstsgata 2),ha Hama Woods, en av Norges ledende kvinnelige gatekunstnere, latt en kameleon bokstavelig talt fargelegge hverdagen. Kunstverket som troner over en lekeplass, henter inspirasjon fra nærmiljøet, samt den historiske betydningen av lek i gatekunstkulturen.

Les også: FY Taggere; to uker etter at disse veggene til Nuart Rad var ferdig malt var flere av arbeidene tagget over. Hvor stammer denne konflikten fra?

I dag er stensiler en av de mest populære teknikkene for å produsere graffiti og gatekunst verden over, da det muliggjør rask og enkel reproduksjon av verker. Helt siden Banksy besøkte Bergen i 2000 og etterlot seg kunstverk over hele byen, har Norge hatt et kjærlighetsforhold til kunstformen. Dette har ført til oppfostringen av noen av verdens ledende utøvere av denne mangfoldige og tilpasningsdyktige delen av gatekunst.

 

Nuart RAD
Teamet bak Stavangers internasjonalt anerkjente Nuart Festival har igangsatt et offentlig kunstprosjekt med varighet på tre år, i samarbeid med Kulturetaten. Dette ambisiøse prosjektet lar områdene i nærheten av Akerselva bli en arena for verdens ledende gatekunstnere.

Det offentlige kunstprosjektet ønsker å hedre mangfoldet i de fire nabolagene som elva renner gjennom – Nordre Aker, Sagene, Grünerløkka og Gamle Oslo –
samt invitere lokalmiljøet til å gjenoppdage området ved å skape en kunstløype.
“Akerselva har historisk blitt ansett som en sosioøkonomisk skillelinje mellom øst og vest – et område som vi er interesserte i å utforske”, sier arrangørene.

Nuart RAD utgjør kjernen i Oslo Kommunes femårige handlingsplan for gatekunst, som fremmer graffiti og gatekunst som en del av moderne kunst i det offentlige rom.

Foto: Visit Oslo/Didrick Stenersen