I forrige ukes Morgenbladet kunne vi lese en liten artikkel om Erna Solberg som utførte noen litt annerledes statsminister plikter: den 3. juli la hun nemlig de første penselstrøkene på det som skulle bli ett enormt veggmaleri i Sandefjord.

Men den lille artikkelen har en dypere historie enn at ‘Erna Tagget’, som Morgenbladet skrev. Veggen som Erna påbegynte er nemlig èn av totalt åtte vegger som har blitt malt i Sandefjord av ti internasjonale gate-kunstnere. Det hele er i forbindelse med kunstprosjektet ‘Art for All‘ som ble grunnlagt i Ecuador i 1995 av Peter Claesson og kona Sharon. De jobber i dag med kunstprosjekter over hele verden.

Art for All startet da Peter og Sharon jobbet i Quito i Ecuador hvor de kom over et fengsel med innsatte barn. De hadde begge to jobbet mye i FN-systemet og Verdensbanken med utviklingsspørsmål, og hadde derfor et stort nettverk. Dette nettverket benyttet de seg av og kunstnere fra hele verden ble så invitert til å dekorere fengselet sammen med barna i ett forsøk på å gjøre fengselet til et mye mer livlig og positivt sted å være for barna. Prosjektet ga mersmak, og siden har de gjort kunstprosjekter i blant annet Honduras, Jordan, Egypt og Spania for å nevne noen. Deres mest omfattende prosjekt hittil var da de malte hele 70 vegger i 70 land, samtidig(!) Ideen bak organisasjonen er å “utnytte kunstens kraft som en kraft for positiv forandring”. De jobber alltid med temaer som trenger fokus og oppmerksomhet, og Art for All har i dag utviklet seg til å bli et stort nettverk av meget profesjonelle kunstnere som lager kunst i offentlige rom.

Les også: En vegg av bekreftelse

For tre uker siden startet Art for All et prosjekt i Sandefjord. Prosjektet ble mulig og gjennomføre mye på grunn av det gode samarbeidet med Anne Strømøy i Visit Vestfold. Temaet denne gangen var inkludering, mangfold og toleranse, hvor også enslige, mindreårige flyktninger fikk sette sitt preg på veggene sammen med noen av verdens beste muralister. For selv her i Norge, som regnes som et av de beste landene i verden, står vi overfor utfordringer. Et anti-globaliseringsnett settes opp her som i andre deler av Europa og USA, og Art for All ønsket å utforske disse utfordringene. Vi lever i en tid som utfordrer vår sjenerøsitet som mennesker og hvordan vi ser på andre. Andre som kanskje er fra en annen kultur enn vår og har et annet religionsperspektiv eller verdier om ting som er annerledes enn hva vi er vant til. Se for eksempel på EU, som til å begynne med var bygget på idéen om å unngå en tredje verdenskrig og som følgelig er et gigantisk fredsprosjekt. Men EU går i dag gjennom tøffe tider; Flyktningkrisen utfordrer vår toleranse ovenfor andre. Høyre-bevegelsen har igjen fått fotfeste, og verdensmakten USA fikk en ny president stort sett på grunn av frykt for andre og løfter om anti-globalisering.

Men uten nettopp globalisering ville vi nordmenn fortsatt spist kun fisk, kjøttboller og poteter. Vi ville aldri ha smakt mat som spaghetti, quesadillas, meze eller sushi. Norsk ungdom ville fortsatt ha danset til felespill uten å vite om tango, og capoera, taekwondo og tai-chi. Det ville være helt ukjente for oss. Ambisjonen med Art for All i Sandefjord er å skape et prosjekt som feirer inklusivitet, toleranse og mangfold – globalisering.

“…og hvilken bedre måte å gjøre det på enn å bruke farger som representerer at “det tar alle slags å lage en verden” som bestefaren min fortalte meg. Også gjøre det tilgjengelig for alle ved å la medborgerne passere det hver dag” sier Anne Strømøy til SplitCity Magazine.

De ti kunstnere som dekorerte Sandefjord er Eric Okdeh (USA), Aleksei Bordusov (Ukraina), Artez Street Art (Serbia) Andrej og Melissa, Bart Smates Smeets (Belgia), Luis Alberto (Peru), Matias Sabotajealmontaje (Spania), Eduardo Kobra (Brasil), Peacetu (Brasil).

Kunstnerne jobbet sammen med ungdommer som sliter med å finne sin plass i samfunnet, samt flyktninger og deres familier. Prosjektet håper at samarbeidet resulterer i styrket selvtillit, inkludering og stolthet for byen de har nå flyttet til.

Les også: Street Art; Sterilisert, parfymert og kremert?

Og hva med resten av maleriet som Erna startet på? Det ble fullført av den brasilianske gatekunstneren Eduardo Kobra, en av verdens mest ettertraktede graffitikunstnere. Veggen til Kobra bringer (i stor skala) den eksotiske og tradisjonelle brasilianske graffiti-stilen til lille Norge. Helt siden pichação oppsto i Brasil på 1960-tallet, har tradisjonen for gatekunsten i landet stått sterkt. Pichação var navnet på slagord og illustrasjoner ble malt i svart på byvegger, ofte rettet mot datidens diktaturstyre eller korrupsjonsmistenkte politikere. Men inspirert av amerikansk hip-hop eksploderte denne tradisjonen på 80-tallet og utviklet seg etterhvert til en egen stil med fargerike veggmalerier som idag kjennetegner den unike Brasilianske graffiti-scenen. Nå kan du se dette, sammen med syv andre veggmalerier i Sandefjord, som er en liten by i forhold til globale standarder. Her vil virkningen av veggmaleriene være veldig synlig for mange.

Les også: Sandefjord får nytt landemerke

Art for All ønsker å rette en stor takk til den norske statsministeren Erna Solberg som åpnet arrangementet og deres sponsorer: Sandefjord Kunstforening, Torp Sandefjord lufthavn, Sparebankstiftelsen DnB, Jotun, Ramirent Vestfold, @tenkstort, @tenksandefjord, @oddgleditschas, Scandic Park Sandefjord, Napern – 1916Cafe Vintage, Sandefjord brann og redning og Karina Fuerst.