I utstillingen Split Scene utforskes graffitikunstens klassiske elementer. Siden eldre steinalder og frem til i dag har mennesket uttrykt seg på vegg i form av hulemalerier (I) og helleristninger via freskomaleri til relieff og graffiti. Uttrykket har gjerne vært delt mellom opprør og bestilte oppdrag (templer, kirker, staten, næringsliv og privatpersoner). Opprørsdelen ser vi eksempler i Pompeii (II), innrissinger i stavkirker eller f.eks. H7 taggen (III) fra andre verdenskrig som protest mot okkupasjonsmakten, som fortsatt er å finne i Uranienborgveien.

 

Graffiti er en lekende og eksperimentell forlengelse av denne opprørsformen, og uttrykket vi kjenner i dag begynte med tags i gatene i Philadelphia i 1967, og ble til en subkultur som vokste seg stor i New Yorks gater og t-baner.  De første graffitipiecene (IV) ble til på The New York Subway i 1972. Graffitibevegelsen vokste raskt, og innen 70-tallet var over ble graffitikulturen grunnleggende estetiske idéer utviklet.

 

Graffiti ble etterhvert et storbyfenomen som ble møtt med vekslende entusiasme. Graffitikulturen fortsatte likevel å vokse og nådde etterhvert ut til de mindre byer og småsteder. Etter snart 50 år har kulturen forgrenet seg i mange ulike stilretninger og inn i nye miljøer og sammenhenger. Den kan omtales som den nye ”folkekunsten” hvor sjangerens stil, originalitet og tidvis politiske budskap kommer til uttrykk i det offentlige rom.

 

Senere inntok graffitikunsten andre arenaer. Kunstformen begynte på 70-tallet og bli brukt som et dekorativt element i blant annet reklameplakater. Videre begynte enkelte writere (V) å stille ut på gallerier i New York. Dette er en tendens vi ser at flere og flere av graffitikunstnerne følger og det er i dag en selvfølge å ta gatekunsten inn i gallerirommet.

 

Arbeidene som blir vist i Galleri A vil i hovedsak være basert på  graffitiens klassiske elementer, produsert innendørs i små formater. Split Scene tar for seg graffiti i et galleritilpasset format, utstillingen viser arbeider av writere med ulik bakgrunn, forståelse og tilpasning når det gjelder tid og sted.

 

Deltakerne er:

Wane,COD Bronx i New York

Sabe,FYS,COD København i Danmark

Eksm,OSV Fredrikstad

Rock,OSV: Fredrikstad

Kazy,TUC: Oslo

Pay2,COD: Oslo

Kid,THP: Drammen

StayOne,KD/COD: Oslo

Sgee,ALL: Oslo

CMYK,STS: Vestfold

Achoe,STS,40hk: Skien

OhNo,STS: Holmestrand

 

Utstillingen varer fra 14. april til  15. mai 2016 på Galleri A & A minor i Vibesgate 13 i Oslo.

 

(I) Hulemaleriene i  Lascaux  (Dordogne, Frankrike) er blant de eldste vi kjenner til, 15-17 000 år gamle. 

(II) Under keisertiden i Roma (31 f.kr – 476) brukte forfulgte kristne graffiti som et samlingspunkt og tegn på motstand.

(III) Tags, enkle signaturer utført på sekunder med et hvilket som helst redskap på alle typer flater og underlag. Stort sett til glede for utøverne selv.

(IV) Piece, opprinnelig Master Piece, stort fargerikt veggmaleri som ofte viser utøverens tekniske forståelse. Alle virkemidler blir tatt i bruk innenfor situasjonsbestemte tidsrammer. En piece på en t-bane bør f.eks. ta mindre enn ti minutter, mens en piece på lovlig vegg eller i oppdragssammenheng lett kan ta ti timer.

(V) Writer, en person som under pseudonym maler graffiti i en eller flere former. Det finnes nesten ingen ”taggere” i ordets rette forstand, de fleste i miljøet er engasjert i flere av kategoriene.  

ThrowUps er raske doble bokstaver, som regel utført med sprayboks innen få minutters tidsrom. En mellomting mellom Tag og Piece.

12953018_1053890678017940_1789191895_o