De færreste av oss kan smykke seg med tittelen “Konge”, men Halvor Herzog har personlig tatt seg den friheten gjennom bloggen ‘Kong Halvor’. Selv om Kong Halvor på mange måter har blitt en mer offentlig person enn de aller fleste, er det mange som ikke vet at han også er en ivrig (og viktig) forkjemper for norsk graffiti. Da graffitidebatten ble startet på nytt igjen i sommer, ble han intervjuet i episode tre av P3-serien ‘The Spiral’, som handler om norsk graffiti og street-art. Han var initiativtageren til Facebook-sida “Talerør for norsk graffiti-kultur”, og er selv en erfaren graffitikunstner. Tross sin unge alder har han allerede malt graffiti i over et tiår.

 

Hvorfor driver du med graffiti? Har du vurdert andre kunstformer?
Jeg har forsøkt meg innenfor mange sjangre, men det er graffiti jeg kan. Jeg maler graffiti for å kunne skape, utvikle og glede – meg selv og andre. Også er det et inkluderende miljø. Uten graffitimiljøet hadde jeg ikke vært noen som helst.

 

Hva er det du vil få frem med graffiti kunsten din?
Jeg prøver ikke å fortelle noe i det hele tatt. Jeg prøver kun å lage noe så tøft og kult som mulig, samtidig som jeg liker å prøve nye effekter, former og farger. Sinnstemningen min kommer ofte til synlighet i piecene mine, men det er nok mer personlig enn en kunstnerisk tolkning eller budskap.

Har motivasjonen for å drive med graffiti endret seg fra du startet til i dag?
Den har sikkert endret seg i form av at kvalitet står mer i fokus nå enn før. Da jeg var mindre ville jeg bare male masse, også var jeg ikke like kvalitetsbevisst som jeg er i dag.

Hvem er dine inspirasjonskilder og favorittkunstnere? Jeg blir inspirert av andre kreative og produktive mennesker på alle plan. Når det gjelder graffiti spesifikt, så liker jeg norske writere best, og har alltid gjort det. Stilene utvikler seg, men jeg prøver å alltid bruke detaljer fra den klassiske “oslo-stilen” i piecene mine.

Aksepterer du graffiti som en kunstform?
Hvorvidt graffiti kan betegnes som kunst eller ikke er fortsatt ganske uviktig for writere flest. Graffiti er først og fremst graffiti, ikke kunst, men jeg vil fortsatt si at graffiti i aller høyeste grad er en kunstform. Det er også en svært viktig kunstform i forhold til dokumentasjonen av våre generasjoners tilstedeværelse her på jorda. Alle kan ikke like alt – Dette gjelder selvsagt graffiti også. Jeg kan selv ikke en dritt om rugby – derfor holder jeg meg unna det.

Oppfatter du alle former for graffiti som akseptable?
I prinsippet, ja. Men spørsmålet er litt diffust. Jeg kan ikke akseptere at noen sprayer ned en privat bil, et hus, eller over andres verk – men om spørsmålet er underkategoriene “tags”, “throw ups”, “sjablonger” osv. så ja, absolutt. Jeg tror jeg generelt setter pris på gatekunst der det er tydelig at personene bak har et brennende ønske om å gjøre det 100% – i tillegg til å utvikle seg selv.

Utkjempes det en krig mot graffiti?
Ja. Det kjempes en krig mot graffitikulturen i sin helhet. Dette er helt uforsvarlig, og jeg tror selv at opprettholdelsen til denne “krigen” er 1) kommunen lar seg “erte” og klarer ikke innse at graffiti er noe man må leve med, og 2) ved å opprettholde graffitikjempelsen vil kommunen i evigheter kunne håve inn millioner på vasking av graffiti ved å selge inn konsepter som “Stopp Tagging” til bygårdseiere, skoler osv. Egentlig genialt fra deres side, men i det store bildet; smakløst.

Du er motstander av nulltolleransen; tror du en mer snill graffiti politikk for den lovlige scena ville hatt en positiv effekt også på den ulovlige scena?
Jeg mener at det er to forskjellige debatter. Hvorvidt lovlig graffiti minsker eller øker statestikken for antall anmeldelser på ulovlig er irrelevant. Ulovlig graffiti kommer alltid til å være der – så kan man jo heller si at mangelen på lovlige vegger øker antall anmeldelser da mange av de stedene som blir malt ulovlig godt kunne vært omgjort til frivegger.

Ser du likheter mellom graffiti og reklame?
Jeg ser likheten i forhold til at begge deler er utbredt over alt, og at det er mange graffitifolk som jobber med reklame/design. Utover det, så vil jeg si at de to står på hver sin side av jorda. Reklame er kjøpt og betalt, og “greit”. Graffiti er helt motsatt. Reklame kommer alltid til å være der. Graffiti også. Og så kan man jo si at “street art” havner i gråsonen mellom disse, igjen – mener jeg. For å sitere designer/blogger Alexander Fjelldal: “Der street art prøver å være kontroversiell i motiver, er graffiti kontroversiell i handling”.

Oppfatter du alle former for reklame som akseptable?
Jeg oppfatter dem som sosialt akseptable, ja. Det er dildoreklamer i oslo, liksom. Det plager ikke meg merkbart – om man ser vekk ifra at 95% av all reklame er av elendig kvalitet. Jeg misliker vel heller den dobbeltmoralske holdningen samfunnet har til reklame – satt opp mot graffiti – enn selve reklamen.

Oppfatter du alle former for reklame som lovlig?
Ja, det er jo rent juridisk lovlig, vil jeg tro.

Ville du foretrukket å se mer eller mindre graffiti og reklame i gatene?
Jeg har ikke et umiddelbart problem med reklame, men skulle så klart ha sett mer av det kunstneriske livet og graffiti. Reklame er McDonalds – Graffiti er Illegal Burger. Du velger jo Illegal Burger…

Hva tror du må gjøres for å løse graffitidebatten på en måte hvor alle parter blir fornøyde? Er det i det hele tatt mulig? Veldig enkelt. Lovlige vegger, slik at folk får malt det de vil, når de vil. Og en langt mindre interesse for ulovlig graffiti fra statens side. De har nok av andre viktigere ting å ta for seg enn at mennesker markerer seg på samme måte som vi også gjorde i vikingtiden.

Hvis du kunne, ville du gått gjennom prossesen for å få tillatelse til å male en hvilken som helst vegg før du malte den? Ja. Men jeg støtter fortsatt den ulovlige aktiviteten rundt graffiti. Jeg har bare ikke det behovet selv lenger.

Aksepterer du graffiti på religiøse plasser? F. eks på kirker?
Hvis det er tillatt, ja. Om ikke, så kommer det an på bygget. Du tagger ikke på en gammel stavkirke, men om det er en bykirke i et murhus blant 100 andre murhus, så plager det meg ikke.

Når du maler graffiti, tar du hensyn til de etiske aspektene ved denne formen for kunst?
Jeg mener at det er en fordel å forstå basics og etiske aspekter, men det betyr ikke at du skal følge dem. Du må forstå for å kunne bryte. Jeg synes “feilfri” graffiti fort vekk kan bli kjedelig.

Hva syns du om graffitimiljøet i Norge? Er det veldig annerledes enn i resten av verden?
Jeg synes Norge huser mange gode graffitiwritere og hyggelige mennesker. Et savn må kanskje være at flere norske writere blir flinkere til å se på seg selv og sin egen graffiti og holdning i graffitimiljøet. Fort gjort å bli blind på seg selv når man driver med graffiti.

Vi avslutter med ett klassisk spørsmål; beste/verste graffiti historie?
Jeg synes graffitihistoriefortellinger er litt kleint, men jeg tror den tiden jeg nettopp hadde begynt å male byr på en del morsomme historier. Fra første lynsjemøte med Blackout, til de første piecene vi sprayet midt på dagen på grunn av innetidene. Jeg har alltid hatt et åpent hjerte for toysa. Jeg vet hvor lett det er å drite seg ut.

Hvid du er Russ, har lyst på graffiti dekor hjemme eller andre steder, eventuelt om du bare vil se mer av arbeidene til Halvor Herzog, så burde du ta turen over til Facebook-sida hans HER!