Det er mye spennende som skjer i Drammen nå for tida. Det er bare noen dager siden skrev vi om Brakerøyaveggens Venner (som kjemper for å gjenopprette den berømte Brakerøyaveggen), og i dag er det gutta fra rapgruppa DRM som står for tur. De fleste med en interesse for hip-hop er nok kjente med denne kompromissløse rapgruppa fra Drammen som slår ett slag for Norsk graffiti. Vi har vært så heldige å få stilt noen spørsmål om nettopp graffiti og nulltolleranse.

Ormstunge, Phreske Phred og Ole O, utgjør gruppa DRM, og alle tre har vært viktige bidragsytere til hip-hop-miljøet i Drammensregionen. Gruppa ble dannet i 2008, og slapp sitt første album ‘ÆØÅ’ i 2011. I følge ordet på gata kommer det også en oppfølger en gang på våren i 2013.

Det er mye som kan bli fortalt om DRM og musikken deres; F. eks at de akkurat lanserte en ny singel som heter “Rein Maggi” (kan, og bør sjekkes ut på iTunes, Wimp og Spotify), men det er hovedsakelig musikkvideoen til “Propaganda” vi kommer til å ta

for oss her.

Låta handler om hip-hop og graffitimiljøet, hva det er, og hvordan det burde leves. “Propaganda ække bare ei vanlig låt – Snik-ektifisering, her for å forandre folk” som de selv sier.

Hør på låta, sjekk ut videoen øverst i innlegget så kommer du i den riktige stemninga til spørsmåla under.

– Hva mener dere nulltolleransen i Drammen har gjort med graffiti og hip-hop-miljøet i byen?

Ormstunge: Hip-hop og graffiti har jo alltid eksistert litt parallelt, men nulltoleransen har ihvertfall bidratt til svært steile fronter mellom kreativ ungdom om øvrigheta i byen. Det har vært lite rom for diskusjon de siste åra, og problemstillingen virker ganske låst, selv om den dukker opp igjen med jevne mellomrom. “Brakerøyaveggens venner ” på Facebook er et kult tiltak, de jobber for å få åpna den legendariske veggen i Drammen igjen. Nulltoleranse er en veldig utdatert taktikk, og har blitt gjort til skamme, gang på gang, internasjonalt. Får bare satse på at drammenserne på et tidspunkt våkner opp og henger med i svingene, inntil da er jeg i “these days” mer opptatt av å sjekke ut den feite graff’en som faktisk males, enn å diskutere lovlige vegger. Personlig, er det ikke så interessant for meg lenger. Som gammal writer setter jeg minst like stor pris på bombing, tog-action, linjepiecer etc uansett. S/O til Kongsberg og Mjøndalen, som begge tilbyr lovlige flater til distriktets writere.

Ole O: Nulltolleransen i Drammen har ikke utretta mye.. Det eneste jeg kan se er at “seriøse” writere stikker andre steder for å male lovlig. De gutta som eventuelt er hypp på å male “ulovlig” gir blanke i om det finnes nulltolleranse eller ikke.

– Hva tror dere må gjøres for å løse graffitidebatten på en måte hvor alle parter blir fornøyde? Og er det i det hele tatt mulig?

Ormstunge: Dette er en debatt der det alltid vil være noen som er uenige. Ulovlig graffiti er jo et “problem” for mange med eiendom, noe det alltid kommer til å være. Debatten om nulltoleransen og lovlige vegger, håper jeg så klart det kan kommes mer til enighet om. Politikken som føres idag er ikke noe annet enn et forsøk på knebling av en av de desidert største kunstretningene de siste 30 åra. Så å tro at man kan stoppe det med et forbud er jo nesten litt søtt.

– Deres tilknyttning til graffitimiljøet kommer tydelig frem i musikken deres – Hvordan tror dere det er med på å forme folks oppfatning av dere? Og hvordan tror dere en mer liberal graffitipolitikk kan påvirke hip-hop miljøet i Norge?

Ormstunge: Jeg fronta graffiti-saken lokalt i Drammen i ei årrekke, så den linken for min del er jeg vant til. Mine erfaringer med det er nesten utelukkende gode, fikk masse positiv respons på den tida, folk som ville ha bilder og vegger dekorert henvendte seg stadig. Nå har jeg for lengst lagt cansa på hylla, men er fortsett graff-entusiast og følger med så godt jeg kan. Tegner fortsatt skisser! Derfor er det fett å kunne bruke den “stemmen” man har til å sette fokus å saken når det passa seg sånn. De som sysler med politikk får gjørra greia si, sjæl trur jeg det hadde vært bra for hip hop-miljøet om folk generelt stakk litt mer ut og bomba.

Ole O: At folk ser oss i sammenheng med graffiti er noe vi gutta setter pris på, det å representere kulturen og gi folk innføring i hva detta går ut på er noe vi er hypp på. Hip hop er i bunn og grunn positivt og var i alle fall i utganspunktet det! Mange stereotyper som må rives ned her og dette går vi gjerne i bresjen for. Hip hop er ikke synonymt med mord og ran.

Phreske Phred: En mer liberal graffitipolitikk kan i mine øyne bare være positivt. Graffiti er kunst og ikke hærverk, noe hvermannsen kanskje har en annen oppfatning av… Men dette er jo utelukkende fordi politikere og media maler et så svart-hvitt bilde av kulturen vi forsøker å fremme. Ser man på menneskets historie er det jo mange eksempler på at ungdoms populærkultur ikke blir godt mottatt av den eldre garde, Elvis sine hoftevrikk skapte furore og Mozarts musikk ble jo beskyldt for og korrumpere ungdommen… Just sayin! Don’t belive the hype.

 

Følg DRM på Facebook og Twitter